Marża operacyjna to stosunek zysku operacyjnego do przychodów ogółem w danym przedsiębiorstwie:

Do obliczania marży operacyjnej brany jest zysk operacyjny (EBIT).

Wskaźnik ten określa, jak duża część zysków ze sprzedaży zostaje w przedsiębiorstwie po opłaceniu kosztów zmiennych produkcji (materiały, wynagrodzenia pracowników itp.), ale przed opłaceniem kosztów długu i podatków.

Im wyższa wartość, tym lepiej. Oznacza to, że firma jest w stanie łatwo opłacać swoje koszty stałe.  Wysoka marża operacyjna zazwyczaj charakteryzuje przedsiębiorstwa o ugruntowanej renomie i silnej marce. Najlepiej zwracać uwagę na średnią wartość dla całej branży. Dopiero porównanie jej do marży badanej firmy da rzetelną informację.

Dobrze jest, gdy wskaźnik ten w długim okresie przynajmniej nie spada. Jeśli jednak tak się dzieje, wówczas należy sprawdzić, czy aby w branży znacząco nie powiększyła się konkurencja lub czy firma nie prowadzi zbyt agresywnej polityki cenowej. W innym wypadku niski poziom może świadczyć o złym zarządzaniu i niekontrolowanym wzroście kosztów.

 

Wojciech Kiermacz

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Więcej… Zgadzam się i akceptuję